söndag 17 mars 2013

Nybakade scones på morgon sätter lite guldkant på tillvaron ;)

Med allt som är i omlopp just nu som gallsten o bilar som kostar pengar, "suspekta" cellprover o bröllop som ska planeras så behöver man ibland ändå glömma bort allt o bara vara...

Det finns få saker som är så rogivande som känslan av att jobba in rumstempererat smör i en stor mjölblandning :) Alltså inte som att göra chokladbollar eller syltkakor då man bara blir kladdig utan 100g smör i 8dl mjöl blir som bara en tjockare mjölblandning... fortfarande kornig men lite mer motståndskraftig..
*skrattar* Jag är ju medveten om att ni som inte är baknings-nördar nog tycker att detta låter lite skumt men jag kan rekommendera de... ;)

Så, vad blir det då av 100g smör i 8dl mjöl? För sånna saker står man ju inte o blandar ihop bara för ros skull :)
Det blir Scones!
Detta är ju inget man bör äta om man har gallsten men eftersom att jag helt glömt bort det idag så gör man det i alla fall... 

8 dl Mjöl
4 tsk Bakpullver
1 tsk Salt
100g Smör
3 dl Mjölk 

Man rör ihop mjölet, bakpulvret o saltet.
Skär ner smöret i bitar o jobba in det i mjölblandningen (vilket ju då är den bästa delen) tills det bara är smulor kvar.
Häll ner mjölken (nu använde jag 1dl mjölk o 2dl filmjölk för jag hade inte så mycket mjölk hemma men det blev gott ändå) o jobba ihop degen.
Dela degen i tre o gör tre runda plattor som du lägger på bakplåtspapper (på en plåt då) o skär ett kryss -X-  i varje kaka.
Grädda i 10 min på 250 grader.
Sen ska dom ju ätas varma... särklass godast så..

Gomorgon! ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar